Perioada aceasta este cu siguranță cea mai grea traită de genarații întregi de până acum. Cu siguranță, bunicii noștrii- care îi mai avem- își aduc aminte și de alte perioade poate la fel de dificile. Pentru noi însă, cu siguranta este o scoatere din zona de confort îngrozitor de brutală și de dificilă, iar asta nu poate decât să ne ducă spre stări de anxietate și depresie. Ce putem face?

Cristine Padesky doctor și psihoterapeut în cadrul- National Insitute for the Clinical Application of Behavioral Medicine, spune că  în perioada aceasta este foarte important să setăm o limită de informare din media. E suficient să verifici datele o dată sau de două ori pe zi.

Este important să rămânem ancorați în prezent, aici și acum, să nu rămânem preocupați în mod obsesiv de ceea ce am pierdut ci mai de grabă să ne gândim la ce câștigăm și pentru ce suntem recunoscători.

Poate putem da frâu liber creativității și încercăm să facem activități noi cu familia, să petrecem un altfel de timp și cu altă calitate. Gάspάr Gyӧrgy spune în cartea sa- Spatiul dintre noiCei mai mulți dintre noi cred că o relație însemnă doi oameni care interacționează. Noi sugerăm că relația semnifică doi oameni și spațiul dintre ei. Spațiul dintre doi oameni este un câmp energetic ce curge între ei. Și felul în care doi oameni au grijă de Spațiul dintre ei determină calitatea relației lor…..Spațiul dintre noi se află exact acolo unde ne recăpătam senzația de Viață Desăvârșită și bucurie deplină.”Acum e momentul cel mai prielnic pentru a construi un astfel de spațiu!

O parte din noi sigur avem posibilitatea de a ieși pe balcon să respirăm o gură de aer, alții au curte sau chiar sunt înconjurați de natură în jurul casei- este foarte benefic pentru anxietate si deprese, e timpul să învățăm să fim cu noi, să facem mindfulness.

Ron Siegel spune ca sunt cateva aspect care trebuiesc luate în calcul: toți suntem speriati și cu totii suntem în aceeași oală, toti avem aceeași nevoie de control al vietii, iar această situație este favorabilă din punct de vedere al introspecțiilor și a reîntoarcerii la sine. Acum e momentul să ne dezvoltăm toleranța la incertitudine, să fim atenți la cum ne simțim expusi incertitudinii, ce simțim în corpul nostru atunci când suntem atenți la el și să verificăm ce emoții sunt adăpostite în corp, să le lăsăm să ne învețe ceva nou despre noi.

Îngrijorarea este parte din noi și la un anumit nivel este sănătoasă până în punctul în care ne dezechilibrează viața. Echilibrul constă în a face activități care ne dau sentimental de placere și de apropiere. Și dacă până acum eram mai mult pe drumuri și viața avea un mare grad de agitație și de activități înafara familiei și a oamenilor dragi, acum este momentul pentru a readuce acel echilibru emoțional. Suntem ființe sociale și izolarea cu siguranță  ne face să ne simțim copleșiți, dar să nu uităm că avem la îndemână tehnologia și ne putem folosi de ea astfel încât să micim spațiul dintre noi.

Practicați amânarea îngrijorărilor. Atunci când deveniți iar conștienți de izolare, reamintiți-vă că erați în mijlocul jocului cu fiul sau fiica dumneavoastră sau a alte activități, trăiți momentul și spuneți-vă: ”voi face loc gândului acesta mai târziu” și continuați-vă activitatea fiind prezenți întru totul.

Creați o agendă a activităților zilnice pe care să le faceți în casă, astfel încât să vă mențineți mintea ocupată! Vă dau câteva exemple care poate vă vor fi de folos:

Jucați-vă cu animalele de companie;

  1. Deschideți fereastra și respirați adânc și abdominal câteva secunde, poate chiar veți auzi câteva păsări în propiere;
  2. Desenați, pictați….e timpul pentru copilul interior!
  3. Faceți poze și poate vă aduceți aminte că e timpul să vi le aranjați în albumele photo sau chiar în calculator. Faceti un nou album de poze cu momentele pe care le traiți în interiorul casei voastre, a spațiului intim și veți râde sau zâmbi atunci când totul va reveni la ”normal”;
  4. Începeți să scrieți o carte. Am prieteni care știu sigur că au astfel de veleități și ar profita de aceste momente;
  5. Citiți o carte. Sigur aveți câteva care vă așteaptă de o bună bucată de vreme. Eu una, am o lista întreagă;
  6. Începeți un proiect în casă. Veți găsi multe idei pe internet. Stând în casă de câteva zile sunt sigură că ați descoperit un raft sau chiar mobilier care considerați că ar arăta mai bine în altă culoare- dacă veți avea nevoie de material și drept urmare să ieșiți.. e necesar să folosiți mănuși și mască. Nu uitați de ele!;
  7. Croșetați- peste câteva luni sigur veți avea nevoie de fular sau pulover;
  8. Meditați;
  9. Rugați-vă;
  10. Reflectați la viața voastră și la ce schimbări vreți să aduceți în ea;
  11. Încercați exerciții de relaxare;
  12. Practicați yoga;
  13. Faceți exerciții folosindu-vă de programele de pe internet;
  14. Râdeți! Scoateți așii din mânecă și notițele cu cele mai bune glume adunate în timp;
  15. Plângeți! Uneori, în propria noastră intimidate este cel mai bun panaceu!
  16. Cantați!
  17. Strigați! Sigur nu vine vecinul aflat în carantină să vă bată la ușă J
  18. Ascultați muzica! Poate chiar veți descoperi ceva nou în domeniul asta;
  19. Ascultați un podcast;
  20. Faceți o baie lungă, aia după care tânjiți de mult și creați-vă un ritual nou. Va fi suficient timp de stat în casă și de profitat după aceste băi lungi. Vor fi vremuri când veți tânji după ele;
  21. Aveți grijă de corpul vostru;
  22. Ajutați-vă vecinii vârstnici cu câteva cumpărături;
  23. Faceți liste cu motive pentru care sunteți recunocători, cu calitați- ale voastre și acelor dragi;
  24. Încercați rețete noi. La sfârșitul perioadei de distanțare socială veți fi profi deja și veți pregăti masa pentru prietenii pe care nu i-ați văzut în persoană, sărbătorind îmreună viața!
  25. Stabiliți-vă noi țeluti;
  26. Stabiliți un nou buget;
  27. Faceți-vă planuri pe următorii ani;
  28. Învățați ceva nou- o limbă noua, o tehnică nouă de DIY;
  29. Contactați prieteni vechi cărora nu le-ați scris de multă vreme;
  30. Tineți un jurnal! Va fi de mare folos după ce totul se va fi terminat să vedeți cât de curajoși ați fost în perioada aceasta grea.

Adăugați voi noi lucruri și activități la această lista!

Să ne revedem cu bine și sănătoși!

Diana Bocsitan

Psiholog și psihoterapeut cu drept de liberă practică, acreditat de Colegiul Psihologilor din România. Specializată în psihologie educațională și în psihoterapia familiei și cuplului, cu formare în cadrul Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie. Cu o experiența de zece ani în domeniul educației copilului, adolescentului și ulterior al familiei. Psihoterapia individuala și de cuplu reprezintă aria importantă în reconectarea umană cu sinele și cu cei din jur și parte integrantă din activitatea de psihoterapeut. Dețin un cabinet privat unde ofer servicii de consiliere și psihoterapie pentru copii, adolescenți, adulți și familii.

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *